Nowości, tendencje, analizy, opinie

Jak bezpiecznie przechowywać i przenosić gotówkę

27 Sty 2015 | opublikował | Kategoria: Najnowsze, Prawo, Problemy rynku

bezpieczna-gotowka

W jak wielu przypadkach gotówka pozostaje niewłaściwie zabezpieczona i tym samym stanowi łatwy cel kradzieży, możemy dowiedzieć się choćby z licznych doniesień medialnych. Właściciele sklepów i punktów handlowych muszą mieć świadomość tego, że wszędzie tam, gdzie obraca się pieniędzmi, może pojawić się ktoś, kto będzie chciał te pieniądze zabrać.

Kosztowna chwila nieuwagi

Niezabezpieczone szuflady, epatowanie pieniędzmi czy przechowywanie nadmiaru gotówki w strefie kasowej to najczęstsze błędy popełniane przez personel sklepowy. Czasem wystarczy chwila nieuwagi, by nasz całodzienny utarg został bezpowrotnie utracony. Wiedzą o tym doskonale złodzieje, którzy bezlitośnie wykorzystują nadarzające się okazje. Potrafią zaaranżować dogodną dla siebie sytuację, np. skłaniając sprzedawcę do wyjścia na zaplecze i tym samym pozostawienia stanowiska kasowego bez odpowiedniego nadzoru.

Dlatego dużą wagę należy przywiązywać do wyboru miejsca i sposobu przechowywania gotówki. Naczelną zasadą jest, że wszystkie wykorzystywane w tym celu szafki przez cały czas powinny pozostawać zamknięte (kluczyk należy mieć natomiast zawsze przy sobie). Jeżeli zakupione meble nie posiadają wbudowanych fabrycznie zabezpieczeń, należy wyposażyć je w zamki zatrzaskowe samoczynnie zamykające szafki lub szuflady po ich domknięciu. Jest to wydatek rzędu kilkunastu złotych i w większości przypadków nawet samodzielny montaż zamków nie stwarza większych problemów.

Trzymaj tyle, ile potrzeba

Ważne jest także wyrobienie w sobie nawyku przechowywania na stanowisku kasowym tylko takiej ilości gotówki, jaka jest nam rzeczywiście potrzebna. Jej nadmiar powinien być niezwłocznie deponowany na zapleczu w zamykanej szafce, metalowej kasetce, sejfie lub kasie pancernej. Oczywiście poziom bezpieczeństwa w każdym z wymienionych przypadków jest zróżnicowany. Kasetki metalowe, jakkolwiek kosztują niewiele (około 100 zł), nie są zalecane, gdyż nawet przytwierdzone do elementów konstrukcyjnych budynku nie zapewniają wystarczającej ochrony. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się w tym przypadku sejfy. Poszczególne wersje umożliwiają wstawianie do szaf, wmurowywanie w ścianę, przytwierdzanie do podłogi lub skonstruowane są jako urządzenia wolno stojące. Wartym polecenia są również modele z wbudowaną wrzutnią, pozwalającą schować nadmiar gotówki bez konieczności każdorazowego otwierania sejfu. Jest to doskonałe rozwiązanie we wszystkich placówkach handlowych zatrudniających pracowników. W zależności od klasy urządzenia i jego rozmiarów trzeba liczyć się z kosztem od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jeżeli chodzi natomiast o kasy pancerne to jest to wydatek co najmniej 3 000 zł i przez to stosowane są w miejscach, gdzie przechowuje się znaczne sumy pieniędzy.

Wybierając urządzenie zabezpieczające warto odpowiedzieć sobie również na pytanie, co i w jakiej ilości będzie w nim przechowywane. Może się bowiem zdarzyć tak, że oprócz wartości pieniężnych podobnie będziemy chcieli chronić ważniejsze dokumenty firmowe lub część zakupionego towaru. Wówczas, poza rozmiarem urządzenia, warto zwrócić uwagę czy budowa sejfu zapewnia ochronę przed skutkami pożaru lub innego losowego zdarzenia. Należy tylko nadmienić, iż już po 4 minutach od powstania pożaru temperatura wewnątrz pomieszczeń wzrasta do 300oC, przy czym wzrost temperatury tylko do 175oC powoduje, nawet bez bezpośredniego kontaktu z ogniem, całkowitą utratę zapisanych na kartce papieru informacji.

Lepsza walizka niż reklamówka

Newralgicznym momentem jest również przewożenie lub przenoszenie wartości pieniężnych poza placówką handlową. Niestety często odbywa się to przy wykorzystaniu zwykłych reklamówek lub co najwyżej typowych torebek, co nie jest bezpieczne. Na rynku dostępnych jest natomiast wiele specjalistycznych walizek i neseserów służących do transportu wartości pieniężnych. W zależności od modelu urządzenie utrudniające zabór pojemnika wykorzystuje działanie paralizatora elektrycznego, alarmu akustycznego lub sygnału dymnego. Coraz częściej wyposaża się je również w nadajniki GPS oraz systemy barwiące transportowaną wartość, czyniąc ją w przypadku kradzieży zupełnie bezużyteczną. W przypadku większych utargów można skorzystać również z usług konwojowania transportu wartości pieniężnych, świadczonych przez wyspecjalizowane firmy ochrony osób i mienia.

Sergiusz Parszowski

Artykuł ukazał się w miesięczniku „Nasz Kolporter” (styczeń 2015)

Na zdjęciu: Stanowiska kasowego nie powinno się zostawiać bez nadzoru (Fot. Jerzy Borkiewicz)

 

Tagi: , ,

Dodaj komentarz