Nowości, tendencje, analizy, opinie

Mężczyźni polubili zakupy

6 Paź 2010 | opublikował | Kategoria: Najnowsze

Konsumenci coraz chętniej sięgają po nowe marki, przywiązując dużą wagę do jakości ich opakowania. Jednak wciąż przy zakupach często kierują się przyzwyczajeniem do sprawdzonych produktów o wysokiej jakości. Zmienia się profil klienta sklepów spożywczych – w tej roli coraz częściej występuje mężczyzna.

Jak wynika z najnowszego badania ShopperTrends 2010, współcześni konsumenci mają coraz większe oczekiwania, a zarazem wyższe wymagania wobec produktów pierwszej potrzeby. Obecnie klient to osoba wyedukowana, która wymaga od producenta lub sprzedawcy obszernej informacji na temat oferty. Ponadto oczekuje także szerokiego asortymentu i możliwości dokonania wyboru.

Wynika to z większej świadomości konsumentów, na co wpływ mają oczywiście szerokie kampanie informacyjne i promocyjne organizowane przez producentów. Przeprowadzane są oczywiście przy użyciu wszelkich środków komunikacji masowej – telewizji, prasy czy coraz częściej Internetu. Nie można zapomnieć o podstawowym kanale informacyjnym, czyli opakowaniach produktów.

Mimo coraz większej liczby marek na rynku, klient w dalszym ciągu przy wyborze kieruje się głównie przyzwyczajeniem, ale tylko do produktów o sprawdzonej, wysokiej jakości. To właśnie na nią zwrócona jest uwaga i to zdecydowanie częściej niż kilka lat temu. Konsumenci pozostają wierni markom, których produkty są ich zdaniem wysokiej jakości.

Coraz większe znaczenie ma także wygląd zewnętrzny produktu. Współczesny klient ceni sobie eleganckie i estetyczne opakowanie. Często chętniej sięga nawet po nieznany produkt, jeśli tylko prezentuje się on lepiej od innego. Dzieje się tak również w przypadku produktów pierwszej potrzeby – herbaty, cukru czy przypraw. Ważna jest także funkcjonalność i trwałość opakowania. Klienci doceniają te produkty, które są zapakowane zgodnie z ich oczekiwaniami.

– Wnioski z badań rynku znalazły praktyczne potwierdzenie w dynamicznie rosnącej sprzedaży napoju energetycznego „Tabu” – jego opakowanie bardzo wyraźnie wyróżnia się na sklepowych półkach – mówi Krzysztof Żądło, dyrektor handlowy Kolportera Service. – Zgodnie z oczekiwaniami klientów, bardzo dbamy jakość opakowań wszystkich dostarczanych przez nas do sklepów produktów marek własnych. Ważne jest też wspieranie ich sprzedaży plakatami i ulotkami przeznaczonymi dla klientów. Materiały tego rodzaju już dziś dostarczamy do sklepów sprzedających napoje energetyczne „Tabu”, a niebawem także dla napoju „Vita Drink” i produktów spożywczych pod marką „Dobry Wybór”.

Z badania ShopperTrends 2010 wynika, że zauważalna i większa jest otwartość polskiego społeczeństwa na nowe przepisy kulinarne. Konsumenci coraz częściej eksperymentują w kuchni, a to wiąże się z ich podejściem do zakupów. Jeszcze kilka lat temu klienci zwracali uwagę głównie na cenę. Obecnie największe znaczenie ma zastosowanie produktu. Dostępność egzotycznych artykułów z całego świata uświadomiła konsumentom, że nie ma artykułów uniwersalnych. Współczesny klient dobiera artykuły zgodnie z ich przeznaczeniem – dlatego właściciele sklepów spożywczych powinni zadbać o dostosowanie oferty ich sklepów do oczekiwań swoich stałych klientów.

Wzrost popularności eksperymentowania w kuchni potwierdzają statystyki. W ubiegłym roku liczba konsumentów deklarujących zamiłowanie do poszukiwania nowości wzrosła o 6 punktów procentowych (17 procent). Z kolei grupa sceptyków spadła z 15 proc. do 12 proc.

Badania potwierdzają również, że w dalszym ciągu dominującą grupą konsumentów są kobiety. Jednak wśród głównych kupujących obserwuje się ostatnio wyższy udział kobiet starszych (50 – 65 lat) oraz młodych mężczyzn (18 – 34 lata). Dominują oni w grupie osób mających duży wpływ na decyzje zakupowe (67 proc.).

Zwiększenie zainteresowanie mężczyzn kuchnią oraz ich duży wpływ na wybór produktów zauważają producenci. Nie bez znaczenia są tutaj programy telewizyjne o tematyce kulinarnej, które cieszą się coraz wyższą popularnością. A przecież te programy są prowadzone głównie przez mężczyzn, co z kolei kreuje modę na gotowanie. Mężczyzna w kuchni przestał już dziwić, a stał się nawet synonimem dobrego smaku.

Tomasz Porębski

Przy redagowaniu tekstu wykorzystałem informacje z „Wiadomości Handlowych”

Tagi: ,

Dodaj komentarz