Nowości, tendencje, analizy, opinie

Napoje sprzedają się latem

28 maja 2010 | opublikował | Kategoria: Artykuły przemysłowe i spożywcze

Choć pogoda za oknem odbiega mocno od standardów lata, to nieuchronnie zbliża się czas, w którym trzeba przygotować szeroką ofertę napojów. Nie warto czekać aż zaczną się upały i spragnieni klienci przekroczą progi naszego sklepu, bo wtedy, gdy zawiedziemy ich zaufanie – nieuchronnie skierują się do konkurencji.

Odpowiednia oferta wody mineralnej, soków, napojów gazowanych i niegazowanych ma kluczowe znaczenie nie tylko dla sklepów położonych w miejscowościach letniskowych czy w pobliżu terenów zielonych, na których w upalne dni mieszczuchy spędzają czas. Jest niezmiernie ważna także w sklepach osiedlowych, bo jak wykazują badania rynku, zmieniają się przyzwyczajenia polskich konsumentów – coraz rzadziej robią oni duże zapasy napojów, a coraz częściej kupują je pod wpływem impulsu czy w momencie, kiedy po prostu w domu zabraknie im czegoś „dla ochłody”. Wtedy udają się do najbliższego sklepu, a nie do oddalonego o kilka kilometrów centrum handlowego.

Promocje i reklama

W kategorii soków i napojów najbardziej zyskowny jest handel droższymi, markowymi produktami. Często ich zwiększoną sprzedaż generują organizowane latem akcje promocyjne producentów. Identycznie jak w przypadku innych asortymentów, warto mieć na półkach napoje reklamowane w telewizji, szczególnie te, których konsumentami są dzieci – reklamy dają bowiem gwarancję ich sprzedaży, nawet jeśli na półce obok będziemy mieli tańsze produkty.

Dużym powodzeniem cieszą się latem napoje objęte promocjami – niekoniecznie cenowymi, bo działają one tylko wtedy, gdy obniżka nie wynosi np. tylko 50 groszy za opakowanie. Znacznie lepsze efekty daje sprzedaż multipacków – czyli kilku sztuk połączonych w pakiet, za którego zakup klient otrzymuje gratis dodatkową butelke lub karton napoju.

Do wyboru, do koloru

Latem klienci oczekują nie tylko szerokiego wyboru smaków soków i napojów, lecz także możliwości przebierania w rodzajach dostępnych opakowań. Dlatego warto mieć w ofercie sklepu nie tylko tradycyjne jedno- i półtoralitrowe butelki oraz kartony, lecz także mniejsze, które można kupić spragnionemu dziecku, lub które jego rodzice wypiją w sklepie.

Latem bardzo dobrze zdają egzamin także większe opakowania, szczególnie przydatne na imprezy i atrakcyjne cenowo dla klientów. Trzeba pamiętać również o tym, że klienci mają swoje przyzwyczajenia dotyczące opakowań – jedni wolą szklane butelki, inni kartony lub plastikowe PET-y.

Logiczna ekspozycja

Napoje są kategorią, która na półkach tworzy blok, ułatwiający znalezienie poszukiwanych produktów. Powinno się go tworzyć niezależnie od rodzaju opakowania. Taki system ekspozycji „płynnego” towaru polecany jest przez ekspertów praktycznie we wszystkich rodzajach sklepów. Warto pamiętać, aby w ramach takiej ściany napojów stworzyć segmenty przeznaczone na produkty jednej marki lub bloki napojów o różnych smakach, a takiej samej pojemności i rodzaju opakowania. 

Eksperci radzą, aby tworząc blokową ekspozycję, umieszczać produkty o niższej cenie na półkach pod produktami droższymi. Tuż obok soków i napojów powinny zostać rozmieszczone wody mineralne. To jedna z podstawowych kategorii spożywczych, kupowanych przez cały rok i co istotne, jej sprzedaż co roku szybko rośnie, zwłaszcza wody niegazowanej. Dlatego przy okazji zbliżającego się lata dobrze jest przeprowadzić zmiany w ekspozycji tej kategorii produktowej i wyraźnie oddzielić wody gazowane, niegazowane i coraz bardziej popularne wody smakowe. 

Wyniki badań potwierdzają też fakt, że Polacy chętniej wybierają wody krajowe, o nazwach kojarzących się z górskimi źródłami lub naturą.

Maciej Topolski 

Tagi:

Dodaj komentarz