Nowości, tendencje, analizy, opinie

Sezon na OTC

27 Gru 2011 | opublikował | Kategoria: Leki OTC, Najnowsze

Sprzedaż leków bez recepty systematycznie wzrasta. Nie jest to trend duży, ale zauważalny – w salonikach prasowych Kolportera wzrost, liczony rok do roku, wynosi ok. 5 proc. Najchętniej kupowane są leki przeciwbólowe i przeciwprzeziębieniowe.

Dla producentów i dystrybutorów leków bez recepty, fachowo określanymi lekami OTC (ang. over-the-counter), najlepszymi sprzedażowo miesiącami są przełomy października i listopada oraz marca i kwietnia. To wtedy wzrasta liczba przeziębień i zachorowań na grypę, co się przekłada na większe zainteresowanie pacjentów lekami dostępnymi poza apteką. I nie jest to wyłącznie efekt reklam telewizyjnych zachwalających leki OTC. – Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze dwie rzeczy: lepszą edukację pacjentów, a także ich brak czasu, by chodzić do lekarza z lekkim przeziębieniem – uważa Adam Korus, menadżer ds. produktu w Departamencie Sieci Własnej Kolportera. – Zamiast więc bez namysłu sięgać po antybiotyk, najpierw przez kilka dni starają się sami wyleczyć lekami OTC.     

Nie bez znaczenia dla wzrostu sprzedaży jest także coraz większa liczba leków modyfikowanych, a więc różnych odmian znanych specyfików: „max”, „forte”, „na noc”, „na dzień”.           

Kolporter w swojej ofercie dystrybucyjnej ma leki bez recepty od pięciu dużych producentów: USP, Polpharmy, Hasco-Lek, GlaxoSmithKline i Reckitt Benckiser. Największą grupę odbiorców stanowią saloniki prasowe i salony Top-Press należące do sieci własnej – w sumie ponad 870 punktów. Ponadto leki OTC dystrybuowane są do sieci sklepów Dobry Wybór (również sieć Kolportera), sklepów spożywczych w całej Polsce oraz pozasieciowych stacji paliw. Co ciekawe, choć późną jesienią i wczesną wiosną rośnie popyt na leki przeciwprzeziębieniowe i na gardło, to jednak w ciągu całego roku największy udział w sprzedaży mają przeciwbólowe leki OTC. Wzrasta również zainteresowanie preparatami na wątrobę oraz specyfikami będącymi uzupełnieniem podstawowej oferty, np. rozpuszczalną witaminą C czy multiwitaminą.

Leki OTC stały się już ważną kategorią wśród produktów FMCG, dlatego mają swoje stałe miejsce w salonikach prasowych i salonach Top-Press. –  Są eksponowane w tzw. strefie gorącego impulsu, czyli blisko lady, na regale towarowym na dwóch półkach z oznaczeniem „Leki bez recepty” – mówi Adam Korus. – Jeśli chodzi o inne sklepy, w porozumieniu się z właścicielami dostosowujemy się do ekspozycji, a jeśli sklep dysponuje odpowiednią powierzchnią, jesteśmy w stanie dostarczyć własny ekspozytur pod ten produkt.   

GK

Pełna wersja artykułu w miesięczniku „Nasz Kolporter” nr 12/2011

Tagi: ,

Dodaj komentarz